Herkennen van en omgaan met mensen met een (licht) verstandelijke beperking

 

Als medewerker van een dienstverlenende organisatie ziet u dagelijks veel mensen. Onder hen bevinden zich mogelijk mensen met een (licht) verstandelijke beperking. Wellicht zult u ze niet direct als zodanig herkennen. Dat is begrijpelijk. Het is uiterlijk niet zichtbaar en een deel van hen is verbaal erg goed onderlegd. Hun beperking vormt vaak pas een probleem bij het maken, begrijpen en nakomen van afspraken. Lastig voor u, frustrerend voor hen.
 

Lastige klanten

Vaak zien we mensen met een verstandelijke beperking - die u niet als zodanig herkent - vooral als lastige klanten. Het zijn de mensen waar zelfs de meest ervaren medewerkers niet mee uit de voeten kunnen. De kans bestaat dat uw klant gefrustreerd raakt, omdat hij overvraagd wordt en niet aan de verwachtingen kan voldoen. Als u beiden niet weet waardoor het afwijkende gedrag veroorzaakt wordt, dan wordt de situatie gecompliceerd.
 

Leren omgaan met mensen met een verstandelijke beperking

Binnen steeds meer dienstverlenende organisaties wordt men zich er van bewust hoe belangrijk het is dat medewerkers goed omgaan met klanten met een verstandelijke beperking. Als onafhankelijke dienstverlener op het gebied van ondersteuning van mensen met een beperking, wordt MEE vaak gevraagd om organisaties hierbij te begeleiden.
 

Meer informatie over: